Sunday, March 2, 2014

တန္ခူး





 နွစ္လံုးရယ္တဲ့ ပါဒ္မွီ  ၊ ေရသြန္းစံေပ်ာ္လို႕ 
ေငြကံ့ေကာ္ ပိေတာက္ပန္းရယ္  ၊ လန္းတဲ့ရာသီ ။
စိၾတာ ေရႊၾကယ္ျမတ္ကယ္နွင့္ ၊ စန္းသမသတ္ျပည့္ခါမွီ
ညာဥ့္နာရီ ေန႕ခင္း ။
မွ်မပို လအလိုအခါထူးပါတဲ့ ၊ တန္ခူးသည္ ဂိေမွနဲ႕
ရ၀ိန္ေန မေဇၥ်နန္းမွာ ၊ ျမန္းမည့္အတြင္း ။
                                   ( မဟာဂီတ ဦးျပံဳးခ်ိဳ )


တန္ခူး မည္မွတ္ ဖက္ဆြတ္ေရတိုး သၾကၤန္မိုးးးတဲ့

တန္ခူးလဟာ ျမန္မာျပကၡဒိန္ရဲ႕ ပထမဆံုးလပါ ..။ တန္ခူး လကို တန္းခူး ဟုလည္းေရးေလ့ရွိျပီး ပ်ိဳ႕ကဗ်ာ ေတြမွာေတာ့ တာကူး လို႕လဲေရးၾက တာေတြ႕ရပါတယ္ ...။တာကူးဟူေသာအဓိပါယ္မွာ မိန္ရာသီမွ မိႆ ရာသီသို႕ တနဂၤေႏြ ျဂိဳလ္ ကူးေျပာင္းျခင္းကို အစြဲျပဳေရးသာေၾကာင္း ေ၀ါဟာရလိနတၳဒီပနီ က်မ္းျပဳစုသူ ေလွသင္း အတြင္း၀န္မင္းကဆိုပါတယ္..။ ေကာင္းကင္မွာ စိၾတာၾကယ္ထြန္းလင္း ေတာက္ပ ပါတယ္ ။

ထို႕အျပင္ တာ ဟုေသာစကားကို ေရွးျမန္မာစာေပ တို႕မွာ  ... အခ်ိန္ ရာသီ နွစ္တို႕ကိုေခၚေ၀ၚျပီး ကူး ကေတာ့ ကူးေျပာင္းျခင္းလို႕ ဆိုပါတယ္... ဒါ့ေၾကာင့္ အတာကူးေသာလ လို႕ေခၚၾကတာပါ ...။

ဒါတင္မက ... တန္ခူး  ဟူေသာ ေ၀ါဟာရမွာေတာ့ ပါဋိ စကားအရ တန္ သည္ ထန္းပင္ကို ရည္ရြယ္ျပီး ခူး ကေတာ့ ခူးစြတ္ျခင္း လို႕ျပန္ၾကပါတယ္ .... ဒါေၾကာင့္  ထန္းခူးေသာလ တန္ခူး လလို႕လဲေခၚပါတယ္။ 

ဒါေၾကာင့္ အတာကူးေသာလ ထန္းခူးေသာလ တာကူး တန္ခူး လရယ္လို႕ အမည္တြင္ခဲ့တာပါ ...။

တန္းခူးလ မွာ ပိေတာက္  ကံ့ေကာ္ နွင့္ ရင္ခတ္ပန္း တို႕ပြင့္ၾကပါတယ္ ...။
 ပိေတာက္ပန္းဟာ ျမန္မာ့ရိုးရာ အတာ သႀကၤန္ ပြဲေတာ္ရဲ႕ အထိမ္းအမွတ္ပန္းျဖစ္ သလို ျမန္မာအမ်ိဳး သမီးမ်ားရဲ႕နိဳင္ငံေတာ္ အထိမ္း အမွတ္ ပန္းပါ ....။  ပိေတာက္ ဟာ တနွစ္မွ တခါသာ ပြင့္တဲ့ပန္းျဖစ္ လုိ ့ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ားဟာလဲ ပိေတာက္လို သစၥာရွိပံုနဲ႕ နွိဳင္းယဥ္ထားတာပါ။

ကုန္ေဘာင္ေခတ္စာဆိုေတာ္ႀကီး ဦးေၾကာ႔က
 တနွစ္တြင္ ဒီတစ္လတြင္ပ 
တစ္လတြင္ တရက္ထဲ 
ခက္ခဲတဲ့ ရက္ဗုဒၶါ 
ပြင့္ရွာၾက စံုျမိဳင္တြင္း
 ျမဴမင္းလြင္ထန္ 
ၾကဴသင္းတာခ်ိန္ယံမေတာ့ 
ေရႊ၀တ္ဆံငံုတံ ျမတ္ကယ္နွင့္
ခါသၾကၤန္ ဂိမွန္ေရာက္ျပန္ေတာ့
သိဟ္သေရ ထိန္ေ၀လို႕ေတာက္တဲ့ျပင္
လမ္းတစ္ေလွ်ာက္သင္းပါဘိ 
ဆန္းသေလာက္မလင္းနိဳင္ဘု
ပန္းပိေတာက္မင္း
ဆိုျပီး  ပိေတာက္ ပန္းဘဲြ႕ကို စပ္ဆိုထားပါတယ္။

တန္ခူးလတြင္ သၾကၤန္က်ေရာက္ျပီး  တစ္နိဳင္ငံလံုး သၾကၤန္ပြဲေတာ္ကို ဆင္ႏႊဲၾကပါတယ္။ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမွဳနွင့္ ဆက္စပ္ေနေသာ ေလာ ကေမာၻဒီးယာ ထိုင္းနိဳင္ငံတို႕မွာလဲ အလားတူ ဧျပီလမွာ က်င္းပပါတယ္ .... သို႕ေသာ္ ျမန္မာသၾကၤန္ဟာ ေရွးအင္း၀ေခတ္ကပင္ ၾကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္ခဲ့တာမို႕ ေပၚတူဂီ အဂၤလိပ္ စေသာ တိုင္းတစ္ပါးသားတို႕ပင္ မွတ္တမ္းတင္ရပါတယ္...။

သၾကၤန္ဟူေသာစကားသည္ ပါဋိစကား သကၤႏ ၱမွ ဆင္းသက္လာျပီး ... ကူးေျပာင္းျခင္းလို႕ အဓိပါယ္ရပါတယ္။

ျမန္မာ႔ဓေလ႔ထံုးစံအရ တန္ခူးလမွာ နွစ္ေဟာင္းက အၫစ္အေၾကးေတြကို အတာေရအေမြးနံ႔သာ တို႕ေရာေႏွာကာ ၊ နွစ္သစ္မွာ ေအာင္ျမင္ျခင္း အျဖာျဖာကိုရည္သန္လို႕ ေအာင္သေျပခက္ေလးေတြနဲ႕ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ေရပက္ သန္႔စင္ စင္ၾကယ္ေစျပီး နွစ္သစ္ ကိုၾကိဳဆိုၾကတယ္လို႕ အယူရွိၾကပါတယ္။ ဒါကိုေရွးအခါက " ထံုသင္းနံ႕သာ ေရသီတာ၀ယ္ စမၼာကရမက္ ပန္းေပါင္းဖက္ " လို႕ေရးသားၾကပါတယ္။
ခ်စ္စရာ့ ျမန္မာ့ ဓေလ့ပါ..။ 

လူၾကီးမ်ားက သၾကၤန္ နွစ္ကူးအခါ၀ယ္ ကိုယ္ နွဳတ္  နွလံုး သံုးပါး စင္ၾကယ္ေစရန္ အလို႕ငွာ ဦးေခါင္းကို ေဆးေလွ်ာ္ၾကပါတယ္ ။ ေရွးဘုရင္မ်ားကေတာ့ ဘုရင္မင္းျမတ္မ်ားကိုယ္တိုင္ ဦးေခါင္းေဆး မဂၤလာေတာ္ကို ၾကီးမွဴးက်င္းျပၾကပါတယ္..။  ဒီမ၈ၤလာကိုအတုယူျပီး ေနာက္ပိုင္း လူငယ္မ်ားက တေရာ္ ကင္ပြန္း တို႕နဲ႕သက္ၾကီးရြယ္အိုမ်ားကို  ေခါင္းေလွ်ာ္ေပးျခင္း ၊ လက္သည္းေျခသည္း ညွပ္ေပးျခင္း နွင့္  ...သက္ၾကီးပူေဇာ္ပြဲမ်ား က်င္းပၾကတာပါ.။


တန္ခူးလ သၾကန္ပြဲရဲ႕ ရိုးရာအစားအစာကေတာ့ မုန္႔လံုးေရေပၚျဖစ္ပါတယ္ ၊ေကာက္ညွင္းနွင့္ ဆန္ေရာႀကိတ္ ထားတဲ့ မုန္ ့ႏွစ္လံုးေလးထဲမွာ ထန္းညက္ခဲကေလးမ်ားထဲ့ျပီး ျပဳတ္ပြက္လာ ရင္ ေရေပၚ ေပၚလာတဲ့မုန္ ့လုံးေရေပၚကို အုန္းသီးနို္င္း ျခင္းနဲ႔ သၾကၤန္ေရ ခ်မ္းခ်မ္း ေပ်ာ္လြန္း လို႕ ေမာပန္းေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ စာရတာ ျမန္မာျပည္ေရာက္ ဧည့္သည္ေတြအတြက္တစ္သက္မေမ့စရာပါ..။
ကာလသားမ်ားအတြက္ကေတာ့ သၾကၤန္ ဖေယာင္းထမင္းေပါ့ ...။

ျမန္မာေတြဟာ ကုသိုလ္ယူျခင္းကို အေလးထားၾကတဲ့အားေလွ်ာ္စြာ .. နွစ္သစ္ကို ကုသိုလ္ေကာင္းမွဳေတြ တစ္ပံုတစ္ပင္ ယူျပီးလဲၾကိဳဆိုၾကပါေသးတယ္။

ေနအိမ္ေတြမွာေတာ့ ဘုရားမ်ား ေရသပၸာယ္ျခင္း အိမ္တြင္းသန္႔ရွင္းမွဳမ်ားျပဳလုပ္ျခင္း တိရိစာၦန္ မ်ားေဘးမဲ႔လႊတ္ျခင္း တုိ ့ကို ျပဳလုပ္ျခင္းျဖင့္ လည္း နွစ္သစ္ကိုႀကိဳဆုိႀကပါတယ္။

သၾကၤန္ကာလမွာ ခ်ိဳ႕တဲ့လို႕ ရွင္မျပဳနိဳင္ ရဟန္းမခံနိဳင္ တဲ့ ခေလးေတြကို ဒုလႅပတ္ ရဟန္းခံေပးျခင္း  ... ရွင္တစ္ရာ အလွဴပြဲမ်ား စည္ကားသိုက္ျမိဳက္စြာ က်င္းပျခင္းမ်ားနဲ႕ ကုသိုလ္ယူၾကပါတယ္  ...
  
တစ္ခ်ိဳ႕လူငယ္လူရြယ္မ်ားကေတာ့ သၾကၤန္မတိုင္ခင္ ( ၃ ) ရက္ ဒုလႅပတ္ သကၤန္းစည္းျပီး သၾကၤန္မွာေတာ့ ထံုးစံအတိုင္း ေပ်ာ္ၾကပါတယ္ ..။

သၾကၤန္အခါကာလမွာ ... အိမ္တိုင္း လမ္းတိုင္း မ႑ပ္တိုင္း ေနရာတိုင္း စတုဒီသာ မ႑ပ္မ်ားနဲ႕ စည္ကားစြာ အလွဴေပး ေနၾကျပီး အယုတ္ အလတ္ အျမတ္ မေရြး ၀င္ေရာက္စားသံုး ေရကစားနိဳင္ပါတယ္။

သၾကၤန္ေရကစားျခင္းဓေလ့ဟာ ဘယ္အခ်ိန္ကတည္းက ရွိလာလဲမသိေပမယ့္ ပုဂံေခတ္ကတည္းက ရွိလာတယ္ဆိုတာကို  ၀မ္းနည္းစရာ မိဖုရားေလး ေစာလံု အေၾကာင္း သာဓကရွိေနပါတယ္..။

ပုဂံေခတ္ နရသီဟပေတ့မင္းဟာ က်ီစား အလြန္သန္တဲ့အတြက္ သူ႕အခ်စ္ဆံုး မိဖုရား ေလးေစာလံု ကို ေရေတြမြန္းေအာင္ ၀ိုင္းပက္ေစခဲ့ျပီး စခဲ့ပါတယ္ ...။
ဒီအခါမွာ အင္မတန္မွ အရွက္ၾကီးျပီး သိကၡာနဲ႕ျပည့္စံုတဲ့ မိဖုရားေလးဟာ သူ႕ကိုေမာင္းမေတြ အလုပ္သမား ေတြက ၀ိုင္းျပီး ေရမြန္းေအာင္ ကာယိဣေျႏၵ ပ်က္ျပားေအာင္ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့တြက္ အလြန္ အမင္း ရွက္ရြံ႕ ၀မ္းနဲ ယူက်ံဳးမရျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။( နဴးအထင္ ဘုရင္ေသရည္မူးေနတယ္ထင္ပါတယ္)

ဒီေတာ့ အင္မတန္အရွက္ၾကီး တဲ့ မိဖုရားေစာလုံက ရွက္လြန္းလုိ ့ဘုရင္ႀကီး ကို ရန္ၫိုဳးထားျပီး စားေတာ္ပြဲမွာအ ဆိပ္ခပ္ခဲ့ပါတယ္ ၊( ဟိုေခတ္ အခ်ိန္ အခါေတြက မိန္းခေလးတစ္ေယာက္ ရဲ႕အရွက္ဟာ သူ႕ရဲ႕အသက္ပါ ၊ အရွက္ကြဲတာဟာ အသက္ေသတာနဲ႕ အတူတူပါ ) ။ 

ဒါကိုဘုရင္သိသြာေးတာ့ မိဘုရားေစာလုံကို ကြက္မ်က္ခဲ့ပါတယ္ ... သို႕ေသာ္ ကြပ္ျမက္ျပီးမွ နရသီဟပေတ့ဟာ ေနာင္တအၾကီးအက်ယ္ရျပီး '' ေစာလံု ေစာင့္ပါ ခလွည့္ " ဟုမၾကာခန ေယာင္ယမ္း တမ္းတေသာ ဟူ၏ ဆိုတဲ့ သနားစရာ သမုိင္းေႀကာင္းအျဖစ္ကေလးက ပုဂံေခတ္ရဲ႕ သၾက္န္အေၾကာင္း ကို မွတ္တမ္း တင္ရစ္ေစပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက .....
 သၾက္န္နဲ႔ပတ္သက္ျပီး ျမန္မာ နဲ႔ ဟိႏၵဴ ဖက္စပ္ ဒ႑ာရီေလးတခုကလဲ ယၡဳတို္င္ ျမန္မာေတြ အယူရွိေနႀက တာကိုေတြ႕ရမွာပါ .... 

ဟိုးးးးကမာၻဦးတံုးကေပါ့ ပိႆနိုးနတ္မင္းၾကီးနဲ႕ အာသီ လို႕အမည္တြင္တဲ့ ျဗဟၼာမင္းတို႕ကေဗဒင္ဆိုင္ ရာျပႆနာတရပ္ႏွင့္ပါတ္သက္ျပီး အျငင္းပြါးၾကတယ္တဲ့   ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့သူတို႕နွစ္ဦး ဟာ  ေဗဒင္ ပညာရွင္ ကာ၀ါလမိုင္းဆရာၾကီးထံ အဆံုး အျဖတ္ ေတာင္းခံ ဖို႕သေဘာတူလိုက္ၾကတာေပါ့။ နိဳင္တဲ့သူကရံႈးတဲ့သူရဲ့ေခါင္းကိုျဖတ္ ေၾကးဆိုတဲ့ ကတိနဲ႕ေပါ့..။

ဒီအခါမွာ ကာ၀ါလမိုင္းဆရာ ၾကီးက
ပိႆနိုးနတ္မင္းၾကီးရဲ႕ အယူအဆမွန္ကန္တယ္လို့ ဆံုးျဖတ္ ေပးလိုက္တယ္တဲ့ ပိႆနိုးနတ္မင္းၾကီးကႏိုင္ေပမယ့္  ျဗဟၼာမင္းရဲ့ေခါင္းကိုမျဖတ္ခ်င္ဘူးေပါ့ ။ ဒါေပမယ့္ သူကတိျပဳခဲ့တဲ့ အတိုင္း ျဗဟၼာမင္း က အဓိဠာန္ျဖင့္ သူဦးေခါင္းကိုျပတ္ေစလိုက္တယ္။


ဒီမွာ ျပသနာကစျဖစ္ေတာ့တာေပါ့ ျပတ္သြားတဲ႕ျဗဟၼာဦးေခါင္းဟာ ပူလြန္းေတာ့  ပင္လယ္ထဲပစ္ခ်ပါက ပင္လယ္ေရေတြ ခန္းေျခာက္သြားမယ္။ေျမျပင္ေပၚပစ္ခ်ပါက မီးဟုန္းဟုန္းေတာက္သြားလိမ့္မယ္တဲ့ ဒီေတာ႕
ပိႆနိုးနတ္မင္းၾကီးရဲ႔သမီး ခုနွစ္ေယာက္က တလွည့္စီ ေပြ႕ကိုင္ထားရေတာ့ တာေပါ့။
နတ္သမီးတဦး လက္မွေနာက္တဦးလက္ ကိုေျပာင္းတဲ့အခ်ိန္က လူတို႕ ဘံုမွာ အေရအတြက္ အားျဖင့္ တႏွစ္ အခ်ိန္ႏွင္႕ညီမွ်တယ္ တဲ့ ။ ဒီလို ဦးေခါင္းလႊဲေျပာင္းေပးတာကို သကရာဇ္ ဦးေခါင္းေျပာင္းတယ္ ဟုေခၚကာ အတာသၾကၤန္ပြဲက်င္းပျခင္းျဖစ္တယ္လို႕ ယူဆျခင္းလည္းရွိပါတယ္။

အင္မတန္ပူတဲ႔ ျဗဟၼာၾကီးရဲ႔ၪီးေခါင္းကို ကိုင္ထားရတဲ့ နတ္သမိးက တနဂ္ေႏြေန ့သမီးျဖစ္ရင္ ၊ ဒီနွစ္အဘုိ ့
တနဂ္ေႏြသားသမီး မ်ား ပူေလာင္မယ္ေပါ့ ၊ သႀက္န္အတက္ေန ့က်ေရာက္တဲ့ေန ့ဟာ ျဗဟၼာႀကိီးဥိးေခါင္းကိုင္၇မဲ ့နတ္ သမီးရဲ့ အလွည္ ့ဘဲ ၊ အဒါကို တာစားတယ္လုိ ့ေခၚပါတယ္ ၊ ဒ႑ာရီျဖစ္ေပမဲ႔ ဒီေန႔ ျမန္မာတခ်ိဳ႔ကေတာ့ ယုံႀကည္ႀကေတာ့ တာစား တဲ့ ေန ့နံသားသမီးဟာ ဒီနွစ္မွာ ပူေလာင္မယ္ ၊ ကုသိုလ္မ်ားမ်ားလုပ္ဘုိ ့ ၊ အရာရာကို ဆင္ျခင္ဘို႔  မိဘ မ်ားက ၫႊန္ၾကားၾကပါတယ္တဲ့ ။ (ကိုယ့္အယူမဟုတ္ေတာ့ သိတ္မသိပါဖူး)



No comments:

Post a Comment